Pertandingan B@ktif 2009 ...

Pertandingan Belia Aktif atau ringkasannya B@ktif ialah salah satu aktiviti yang di anjurkan oleh Jabatan Belia dan Sukan, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan Negara Brunei Darussalam yang mana pertandingan ini adalah kali ke tiga di adakan. Dalam pertandingan ada mempunyai 3 fasa iaitu fasa 1 menghadapakan kertas kerja aktiviti, fasa 2 pembentangan kertas kerja oleh kumpulan yang menyertai dan fasa 3 ialah perlaksanaan projek atau aktiviti. Dalam aktiviti ini para belia di galakkan mengikuti pertandingan ini yang mana pasukan atau kumpulan yang terpilih dalam fasa 3 akan melaksanakan projek atau aktiviti tersebut dengan bantuan kewangan yang di sediakan oleh Jabatan Belia dan Sukan, walaubagaimanapun pertandingan ada mempunyai syarat-syarat yang tertentu untuk layak ke fasa fasa yang disediakan oleh pihak penganjur sendiri.

Fasa II bagi pertandingan ini telah dilancarkan oleh Yang Mulia Haji Abdul Malik bin Haji Mohammad, Ketua Pegawai Belia dan Sukan (Belia). Dengan pelancaran tersebut para peserta atau kumpulan yang terpilih akan membentang kertas kerja masing-masing dengan sesi soal jawab bersama ahli panel hakim yang dipertanggungjawabkan.

Sebelum perbentangan kertas kerja di buat, Setiausaha pertandingan ini telah menyampaikai satu taklimat tentang pertandingan ini dengan sesi kongsi pengalaman bersama bekas pemenang pertandingan ini tahun 2008 dan seterusnya sesi soal jawap.

Di antara syarat-syarat semasa perbentangan di adakan ialah menjaga masa yang tersedia yang mana setiap kumpulan akan di beri masa sebanyak 15-20 minit sahaja dan sesi soal jawap dengan panel hakim dijalankan selepasa itu. Hakim yang dipertanggungjawabkan sepanjang pertandingan ini diadakan ialah terdiri daripada Pegawai Jabatan Belia dan Sukan yang mana berpengalaman dengan mengendalikan projek atau aktiviti belia di negara ini.

Gambar-gambar di atas adalah suasana semasa ahli kumpulan membentangkan kertas krja mereka dan Sebanyak 14 kumpulan sahaja yang layak untuk meneruskan dengan memasuki fasa yang ke III which is akan di maklumkan semasa pelancaran official website B@aktif pada 26hb April 2009 ini.